Ellie Jelsema ruimt graag professioneel op

0
264

Bloemen bloeien waar ze ruimte krijgen, mensen ook.
– Phil Bosmans

We spreken met Ellie Jelsema, een professional organizer die helpt met opruimen. Zodat je dat daarna zelf kunt gaan doen. Ze is als ondernemer daar in december 2020 mee begonnen en combineert het met een baan als secretaresse bij de universiteit.

Heb jij zelf een opgeruimd huis en opgeruimde stemming?

Jazeker en dat kost me geen moeite! Rommel laten liggen en slingeren geeft bij mij alleen maar onrust en daar mee omgaan, dat kost moeite. Vroeger deed ik eerst alles opruimen en dan daarna pas iets leuks doen, als een soort beloning. Dat is niet meer. Ik ruim nu altijd wat op en dan kun je ook altijd wel op pad. Er blijft dan nog wel wat liggen voor als je terug komt, maar een bende wordt het nooit.

Het zit wel in de genen, hoor. Ik zie alles. En dan kan ik het niet laten liggen. Het liefst ben ik bezig met logisch inrichten van alles: dat spullen ergens horen. Dan sla je drie vliegen in één klap: het is opgeruimd, het is netjes en dit alles mét structuur.

Waarom maken mensen graag rommel plus genieten ze van opgeruimd, maar niet van het opruimen?

Prioriteit ervoor hebben en tijd ervoor maken is essentieel, maar dat lukt niet zomaar en maakt de drempel om op te ruimen ook hoog. Zeker als je de rommel de rommel laat, weet je al dat je na een tijdje er lang mee bezig bent voordat het weer op orde is. Maar goed, dat is dan ook geen goede aanpak.

Rommel is een wachtend besluit. Het is een stapeltje angst voor toekomstig gemis.
– Conny Darwinkel

Elke dag een kwartier opruimen is mooi. Ook al is dat nog niet genoeg, als je daarmee start wordt de rommel steeds wat minder in plaats van steeds wat meer. En structuur aanbrengen voor de dingen in het huis werkt goed. Dat spullen ergens horen. Als je een schaar pakt leg ik ‘m na gebruik weer terug. Dan is ie opgeruimd. En ook nooit kwijt, een extra voordeel.

We hebben het even over waarom het opruimen zo zwaar valt bij sommige mensen. Het kan komen vanwege het feit dat rommel maken en rommel opruimen twee aparte werkjes zijn. Werkjes van een andere aard ook. De rommel-maak-persoon doet wel het eerste werkje waar rommel door ontstaat: thee zetten of een broodje smeren. Maar start daarna niet het tweede werkje: opruimen van alles voordat je gaat genieten van de thee of het broodje.

Heb je met meer mensen in huis meer rommel?

Nou, dat lijkt er wel op. Drie mensen in één huis kunnen makkelijk voor vier rommel maken. En er ruimt er dan ook nogal eens maar eentje op. Die is dan de pineut. Want de meeste mensen stellen het opruimen uit. Totdat het te erg wordt. Voor de huisgenoot waarbij dat gevoel het eerste ontstaat is dat wel structureel pech: die ruimt het meeste op.

Je kunt een afspraak maken als je de eigenaar van het huis bent of de volwassene: je mag rommel maken maar het moet opgeruimd zijn als ik terug kom. Dat werkt soms.

Ik heb opgeruimd, alleen heeft mijn kledingkast heel hard geniest

Samen opruimen werkt beter, want dat is leuker om te doen dan alleen. Met samen opruimen kun je het ook de kinderen leren, want die vinden alleen opruimen maar moeilijk. Niet leuk in ieder geval. Gemeen soms.

Je kunt het je kinderen me-geven opgeruimd in het leven te staan. Je kunt het ze niet opleggen. Als je dat probeert wordt het alsmaar herrie, plus gaan ze vroeg het huis uit.

Is weggooien ook opruimen?

Zeker! Wat stuk is mag weg. Wat overbodig is mag naar de kringloop. Van alles een of misschien twee, dat is genoeg. De rest wegdoen. Of een cadeautje van maken en er iemand blij mee maken.

Het belangrijkste bij opruimen is niet het besluiten wat je weg wilt gooien, maar besluiten wat je wilt houden

Wat ook belangrijk is, is de ruimte in jouw huis. Als die (te) groot is, dan verzamel je vanzelf makkelijk meer. Zelf zou Ellie graag in een tiny house wonen: van allerlei spullen dan minder, alles gestructureerd opgeborgen en het huisje altijd opgeruimd. Niet een kaal huis maar een gezellig en opgeruimd huis.

Als de kinderen nog in huis zijn, ben je dan kansloos?

Ellie heeft zelf een zoon en dochter, nog net niet pubers. Je bent dan niet kansloos maar het houdt je wel bezig. Kinderen zijn ervan om dingen te laten liggen. Maar ja, ze zou ze wel missen als ze ooit (of juist snel) uit huis gaan. Dus niet streng en niet opleggen, maar wel kordaat.

Heb ik eindelijk mijn kamer opgeruimd, is mijn leven een puinhoop.
– Loesje

Als ze drie of vier zijn kun je ze het al leren. Niet al het speelgoed in één bak flikkeren, maar sorteren zodat je er later weer goed mee kunt spelen. Samen doen, dat wel. Anders start het niet. Of wordt het een soort spelen-en-dan-straf gevoel. In ieder geval: niet alles voor ze opruimen! Dít moet je dan wel kunnen: soms gewoon laten staan.

Hoe ga je te werk?

Eerst een telefoontje om te horen wat de situatie is en of de rommel tijdelijk is of juist structureel. Dan een vrijblijvende kennismaking en de woning bezoeken, kijken waar de pijnpunten zitten en vragen wat de ideale situatie is die de betrokkene graag wil bereiken. Daar horen twee dingen bij: de oorzaak vinden en een goede oplossing vinden die bij de klant past. Het is altijd maatwerk en voor iedere klant is de oplossing wat anders. Soms is het planken aan de muur, zodat het opgeruimd kán worden.

Het gaat daarbij niet om Ellies mening en voorkeur, maar juist om wat de persoon zélf wil. Waarbij je dan geen bergen gaat verzetten, maar heuveltjes gaat nemen. Meer Oostenrijk dan Zwitserland, als beeld daarbij.

Dan kun je aan de slag (samen) en met de handen bezig. Daar wordt het hoofd ook rustig van.

Ellie neemt na een tijdje contact op om te horen hoe het opgeruimd blijven gaat. Want daar gaat het eigenlijk om: voortaan opgeruimd blijven. Het lukt niet altijd om het vol te houden, vaak is er dan nog wat anders aan de hand. Dat uitvinden betekent dat de klant daar wat aan kan doen.

Ellie geeft daarnaast graag tips op haar website, bijvoorbeeld: 11 tips voor een goede (thuis)werkplek.

Wat is jouw ideale klant?

De ideale klant is een stel, beiden aan het werk. Daardoor goed druk en dan ook nog kinderen erbij. Want daar is veel bij te dragen met mijn aanpak en dan wordt het hele huis er blij van.

Opruimen gaat nooit over je spullen. Opruimen gaat altijd over jou.
–  Conny Darwinkel

Met een belangrijke leidraad: maak het niet te groot, maak het klein. Doe eerst dat ene kastje. Of de kledingkast in de slaapkamer. Vandaaruit verder werken met opruimen. Want als je ervoor zorgt dat alles een plekje heeft, dan stroomt je huis ook niet vol.

Ellie Jelsema is te bereiken via www.elliessolutions.nl, mail@elliessolutions.nl of 06-25501676.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Voer jouw commentaar in
Voer jouw naam in